TRUE/FALSE
1. Dreptul afacerilor este un drept autonom
2. Dreptul afacerilor nu se refera la un domeniu concret, particular, ci la toata activitatea si
viata economica
3. Dreptul afacerilor sintetizeaza reguli aplicabile altor ramuri de drept
4. Dreptul afacerilor nu este un drept national
5. Dreptul afacerilor este „un drept” si nu „economie”
6. Dreptul afacerilor nu este un drept extrem de mobil
7. Codul comercial constituie un izvor subsidiar al dreptului afacerilor, iar codul civil
constituie izvorul principalul.
8. Termenul juridic de „fapt de comert” nu este propriu numai Codului Comercial Roman.
9. Legislatia franceza si italiana utilizeaza termenul de „act” de comert
10. Legea considera ca fapte de comert cumpararile si vanzarile de parti sau de actiuni ale
societatilor comerciale
11. Sunt fapte de comert cumpararea de produse sau de marfuri facute pentru uzul sau
consumatia cumparatorului, ori a familiei sale.
12. Trasatura comuna a celor 20 de „faptelor de comert” enumerate de art. 3 din Codul
Comercial este intermedierea, (interpunerea in schimb), la care se poate adauga caracterul
speculativ.
Vezi și
13. Doctrina clasica face distinctie intre faptele de comert obiective clasificandu-le dupa
natura lor si dupa forma lor.
14. Alte clasificari doctrinare clasifica faptele de comert in fapte de comert unilaterale si fapte
de comert mixte .
15. Codul comercial cuprinde dispozitii care sa reglementeze regimul juridic al fondului de
comert.
16. Notiunea de „fond de comert” se delimiteaza de notiunea de „magazin”.
17. Firma este un element de individualizare a comerciantului in sfera activitatii comerciale.
18. Firma poate fi instrainata separat de fondul de comert la care este intrebuintata.
19. Pastrarea firmei precedente este permisa societatii pe actiuni, in comandita pe actiuni sau
societatii cu raspundere limitata, fara cerinta mentionarii raportului de succesiune.
20. „Emblema este semnul sau denumirea care deosebeste un comerciant de un altul de acelasi
gen.”.
21. Emblema este reglementata de acelasi capitol 4 ca si in cazul firmei, fiind definita tot de
Codul Comercial.
22. Clientela reprezinta totalitatea persoanelor fizice si juridice care apeleaza in mod obisnuit
la acelasi comerciant, adica la fondul de comert al acestuia, pentru procurarea unor marfuri
si servicii.
23. Vadul comercial este un element distinct al fondului de comert
24. Vadul comercial isi confirma existenta numai impreuna cu clientela.
25. Vadul comercial nu poate fi transmis separat, ci numai impreuna cu clientela.
26. Brevetul reprezinta alaturi de firma, emblema si marca de fabrica sau de comert, un drept,
un bun incorporabil al fondului de comert.
27. Brevetele se impart in doua categorii: principale si secundare.
28. Marcile (de fabrica sau de comert) sunt semne, desene, denumiri distinctive folosite de
catre fabricant, (agent economic) pentru a comercializa produsele, lucrarile ,serviciile lor.
29. Dreptul asupra unei marci este de natura patrimoniala
30. Marca leaga producatorul de distribuitor.
31. Fondul de comert poate cuprinde anumite drepturi de autor, rezultate din creatia stiintifica,
literara si artistica.
32. Subiectul dreptului de autor este persoana fizica sau persoanele fizice care au creat opera.
33. Fondul de comert, ca orice bun, nu poate face obiectul unui contract de garantie reala
imobiliara.
34. Contractul de garantie se incheie in forma autentica sau prin inscris sub semnatura privata
si trebuie semnat de catre creditor.
35. Contractul de garantie reala nu este titlu executoriu.
36. Sunt comercianti aceia care fac fapte de comert, avand comertul ca o profesiune obisnuita,
si societatile comerciale.
37. Auxiliarii de comert sunt comercianti alaturi de persoana fizica autorizata, comerciantul
agent permanent, asociatia familiala.
38. Persoanele care exercita profesii liberale in mod traditional au calitatea de comerciant.
39. Prin exercitarea profesiei, persoanele care exercita profesii liberale nu urmaresc obtinerea
de profit, percep onorarii.
40. Regiile autonome nu au calitatea de comerciant, deoarece regiile autonome se organizeaza
si functioneaza in ramurile strategice ale economiei nationale.
41. Fuziunea se face prin absorbirea unei societati de catre o alta societate sau prin contopirea
a doua sau mai multe societati pentru a alcatui o societate noua.
42. Lichidarea societatii trebuie terminata in cel mult 2 ani de la data dizolvarii. Pentru motive
temeinice, tribunalul poate prelungi acest termen cu cel mult 1 ani.
43. Lichidarea libereaza pe asociati si impiedica deschiderea procedurii de faliment a
societatii.
44. Numarul membrilor unui grup de interes economic nu poate fi mai mare de 30.
45. Grupul de interes economic nu poate avea drept scop obtinerea de profituri pentru sine.
46. Grupul de interes economic este reglementat in legislatia noastra in forma nationala si
europeana
47. Grupul de interes economic dobandeste personalitate juridica de la data inmatricularii sale
in registrul comertului.
48. Inmatricularea se efectueaza in termen de 48 de ore de la data pronuntarii incheierii
judecatorului-delegat prin care se autorizeaza inmatricularea grupului.
49. Inmatricularea prezuma calitatea de comerciant a grupului de interes economic.
50. Grupul de interes economic poate accepta membri noi, cu votul majoritar al membrilor sai.
51. Din profitul grupului de interes economic se pot aloca sume de bani pentru constituirea de
fonduri de rezerva.
52. Sumele distribuite membrilor unui grup de interes economic din profitul acestuia
constituie dividende, care sunt supuse impozitarii, in conditiile legii.
53. Pentru aprobarea situatiei financiare si pentru deciziile referitoare la raspunderea
administratorilor unui grup de interes economic este necesar votul unanim al membrilor.
54. Dizolvarea grupului de interes economic are ca efect deschiderea procedurii lichidarii.
55. Dizolvarea grupului de interes economic se realizeaza prin declararea falimentului .
56. Lichidatorii grupurilor de interes economic pot fi persoane fizice sau persoane juridice.
57. Lichidatorii grupurilor de interes economic au raspundere diferita de cea a
administratorilor.
58. Veniturile anuale ale sucursalei unui grup european de interes economic se impoziteaza in
conformitate cu prevederile comunitare in materie.
59. Veniturile anuale ale sucursalei unui grup european de interes economic se impoziteaza in
conformitate cu prevederile Legii 571/2003 privind codul fiscal.
60. In functie de conditiile de functionare, teritoriile unde se pot inregistra firme off-shore se
impart in cinci grupe.
61. Bahamas si Gibraltar sunt jurisdictii off shore sau „paradisuri fiscale”care nu percep taxe.
(Ex: taxa pe venit, TVA, taxa pe salarii, taxa pe dividende, taxe municipale, taxe de
drumuri, taxe imobiliare).
62. Conceptul de "trust" este un concept atasat exclusiv jurisdictiilor franceze.
63. Paradisul fiscal este un teritoriu cu o fiscalitate privilegiata.
64. Cipru este o insula situata in estul Marii Mediterane la intersectia a trei continente: Europa,
Asia si America.
65. Astazi Ciprul este statul cel mai estic al Uniunii Europene si reprezinta o punte catre
Orientul Mijlociu, Africa de Nord si Estul Europei.
66. Insulele Virgine Britanice formeaza un grup de insule situate in Marea Caraibilor.
67. Republica Seychelles se bazeaza pe sistemul juridic englez si francez.
68. Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, care reglementeaza regimul juridic al societatilor comerciale, defineste
societatea comerciala.
69. Din momentul constituirii in conditiile prevazute de lege, societatea comerciala
dobandeste personalitate juridica.
70. Codul Comercial reglementeaza dizolvarea, fuziunea si divizarea societatilor comerciale.
71. Dizolvarea societatii are ca efect deschiderea procedurii lichidarii.
72. Termenul “transnational” si “multinational” nu sunt sinonime, fiind utilizate alternativ in
literatura de specialitate si in documente internationale cum ar fi rapoartele ONU privind
starea economiei mondiale.
73. Societatilor transnationale li se aplica dreptul national al statului in care isi desfasoara
activitatea.
74. Pedeapsa amenzii este o pedeapsa principala.
75. Persoanei juridice ii sunt aplicabile dispozitiile referitoare la cauzele care inlatura
caracterul penal al faptei. .
76. Pedeapsa amenzii consta in suma de bani pe care persoana juridica este condamnata sa o
plateasca.
77. Pedeapsa amenzii este o pedeapsa accesorie.
78. Pedeapsa accesorie este aplicabila atat persoanei fizice cat si persoanei juridice.
79. Suspendarea procedurii de dizolvare sau lichidare a persoanei juridice este o masura
preventiva.
80. Liechtenstein desi din 2001 a desfiintat conturile anonime, si solicită identificarea
titularilor de cont si a imputenicitilor respectivi, totusi garanteaza pastrarea secretului
bancar.
81. În topul clasamentelor centrelor offshore, Liechtenstein ocupa locul 2, dupa Jersey (cu 70
miliarde dolari) si inaintea Principatului Monaco ( 45 miliarde dolari).
82. Din 1863, Monaco a beneficiat de o derogare din partea Frantei prin care se permiteau
oficial jocurile de noroc din cazinouri, în timp ce acestea erau interzise în Franta si Italia
pana in 1933.
83. Tratatul privind taxele, semnat de Olanda cu SUA si cu Marea Britanie, a conferit o
anumita suprematie Antilelor Olandeze asupra celorlalte state in privinta secretului
financiar.
84. Tratatul privind Antilele Olandeze (The Netherlands Antilles) prevede ca toate corporatiile
din acest paradis fiscal care au investitii în SUA sunt fie scutite de impozite, fie achita
impozite mai mari decat cele impuse pe profiturile castigate de companiile altor tari.
85. În Antilele Olandeze, secretul bancar este respectat existând o legislaŃie specifică în
materie.
86. Panama este cel mai important paradis fiscal din zona latino-americană, care dezvoltă o
veritabilă industrie de servicii financiare.
87. În ElveŃia evaziunea fiscală este sancŃionată de dreptul administrativ si nu de cel penal.
88. Regatul Unit al Marii Britanii situat pe coasta vestică a Europei, format din Anglia, ScoŃia,
łara Galilor si Irlanda de Nord, este o monarhie cu o populaŃie de aproximativ 58 milioane
de locuitori din care 8 milioane trăiesc în Londra care utilizează sistemul de drept
„common law”.
89. Marele Ducat al Luxemburgului a devenit în ultimii 30 ani o piaŃă financiară de prim rang,
desi în 1963 avea doar 6 bănci, iar în 2003 - 806 bănci.
90. Luxemburg a atras fluxul de capital din statele vecine (Germania si FranŃa) care aveau o
legislaŃiei fiscală restrictivă, având un sistem de impozitare care a contribuit la
expansiunea amplă a sectorului financiar privat, sistem caracterizat prin discreŃia totală
asupra trazacŃiilor financiare desfăsurate în băncile luxemburgheze.
91. Republica Singapore este situată în sud-estul Asiei în Peninsula Malayesiană, membră
independentă a commonwealth-ului britanic din 1965, cu o populaŃie de aproximativ
3,000,000 locuitori din care 75% sunt chinezi iar 25% sunt malaynezi, indieni sau alte
naŃionalităŃi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu