Cuvinte pretenţioase, dar în esenţă atât de simple.
Totul pleacă de la viziune. Fiecare întreprinzător are o viziune.
„Vreau să produc subansamble auto pe care să le vând Uzinei Dacia”
„Vreau să fabric confecţii pentru copii”
„Vreau să produc şi să comercializez sucuri din fructe de pădure”
„Vreau să înfiinţez o reţea de Internet - cafe”
„Vreau, vreau, vreau . . . ”
„Vreau - iată o viziune. Această viziune e de fapt obiectivul final către care vrei să te îndrepţi prin afacerea ta. Calea pe care ai hotărât să porneşti pentru a atinge şi împlini viziunea este strategia firmei tale.
Pentru a clarifica noţiunea de strategie trebuie să răspunzi la următoarele întrebări:
• Care este esenţa afacerii tale ? Ce anume va genera bani şi profit ?
• Cum vrei să arate produsele/serviciile tale ?
• Ai deja un model sau un prototip ?
• Cine vor fi clienţii tăi ?
• Există o ofertă comparabilă pe piaţă ?
• Unde vrei să ajungi într-un interval de 5 ani. Fixează-ţi obiective cuantificabile!
• Care este punctul tău tare care te determină să crezi că vei avea succes ?
• Există un consens între asociaţi/acţionari referitor la problemele mai sus menţionate?
Istoric, management, resurse umane, activitatea curentă
Istoricul unei afaceri este foarte important pentru a înţelege afacerea în sine, afacerea din prezent. Iar afacerile nu se nasc din neant. Ele se nasc în jurul voinţei unui/unor oameni, apoi se dezvoltă şi funcţionează, conduse de acei oameni. Parafrazând zicala populară “omul sfinţeşte locul” putem fără îndoială afirma că “managerul sfinţeşte afacerea”. Managerul sau viitorul manager ar trebuie să-şi pună întrebări de genul:
Ce experienţă practică aduci în afacere ?
De ce cunoştinţe teoretice dispui ?
Ce referinţe poţi prezenta ?
Este familia ta dispusă să te sprijine ?
Dispui de mijloace financiare pentru a întreţine familia în perioada dificilă de început a afacerii ?
Dispui de mijloace financiare pentru a sprijini afacerea ?
Dispui de aport în natură pentru a sprijini afacerea ?
Cunoştinţele/experienţa ta sau a partenerului tău acoperă domeniile cheie ale afacerii ?
Unde vei localiza sediul organizaţiei ?
De câţi angajaţi ai nevoie ?
Ce calificări trebuie să aibă angajaţii ?
Ce nivel de salarizare trebuie prevăzut ?
Poţi găsi pe piaţa muncii specializările necesare ?
Ai schiţat o structură organizatorică ?
O întrebare specială cu o semnificaţie deosebită se referă la:
Unde va fi localizată afacerea ta ?
Totul pleacă de la viziune. Fiecare întreprinzător are o viziune.
„Vreau să produc subansamble auto pe care să le vând Uzinei Dacia”
„Vreau să fabric confecţii pentru copii”
„Vreau să produc şi să comercializez sucuri din fructe de pădure”
„Vreau să înfiinţez o reţea de Internet - cafe”
„Vreau, vreau, vreau . . . ”
„Vreau - iată o viziune. Această viziune e de fapt obiectivul final către care vrei să te îndrepţi prin afacerea ta. Calea pe care ai hotărât să porneşti pentru a atinge şi împlini viziunea este strategia firmei tale.
Pentru a clarifica noţiunea de strategie trebuie să răspunzi la următoarele întrebări:
• Care este esenţa afacerii tale ? Ce anume va genera bani şi profit ?
• Cum vrei să arate produsele/serviciile tale ?
• Ai deja un model sau un prototip ?
• Cine vor fi clienţii tăi ?
• Există o ofertă comparabilă pe piaţă ?
• Unde vrei să ajungi într-un interval de 5 ani. Fixează-ţi obiective cuantificabile!
• Care este punctul tău tare care te determină să crezi că vei avea succes ?
• Există un consens între asociaţi/acţionari referitor la problemele mai sus menţionate?
Istoric, management, resurse umane, activitatea curentă
Istoricul unei afaceri este foarte important pentru a înţelege afacerea în sine, afacerea din prezent. Iar afacerile nu se nasc din neant. Ele se nasc în jurul voinţei unui/unor oameni, apoi se dezvoltă şi funcţionează, conduse de acei oameni. Parafrazând zicala populară “omul sfinţeşte locul” putem fără îndoială afirma că “managerul sfinţeşte afacerea”. Managerul sau viitorul manager ar trebuie să-şi pună întrebări de genul:
Ce experienţă practică aduci în afacere ?
De ce cunoştinţe teoretice dispui ?
Ce referinţe poţi prezenta ?
Este familia ta dispusă să te sprijine ?
Dispui de mijloace financiare pentru a întreţine familia în perioada dificilă de început a afacerii ?
Dispui de mijloace financiare pentru a sprijini afacerea ?
Dispui de aport în natură pentru a sprijini afacerea ?
Cunoştinţele/experienţa ta sau a partenerului tău acoperă domeniile cheie ale afacerii ?
Unde vei localiza sediul organizaţiei ?
De câţi angajaţi ai nevoie ?
Ce calificări trebuie să aibă angajaţii ?
Ce nivel de salarizare trebuie prevăzut ?
Poţi găsi pe piaţa muncii specializările necesare ?
Ai schiţat o structură organizatorică ?
O întrebare specială cu o semnificaţie deosebită se referă la:
Unde va fi localizată afacerea ta ?
Vezi și
Pentru a putea avea în vedere toate criteriile ce privesc alegerea amplasamentului (locaţia) afacerii tale, v. chestionarul din capitolul 2.
Analiza pieţei
De ce există o afacere ? Ca să vândă anume produse/servicii către piaţă. O analiză a pieţei, a modului în care a evoluat în trecut şi a modului în care se anticipează pe viitor evoluţia acesteia, sunt pilonii fundamentali pentru determinarea veniturilor viitoare pe care afacerea le va genera.
Este important să răspundem la întrebări referitoare la:
Clienţii noştri
Cine sunt clienţii tăi ?
Firme sau persoane fizice ?
Cum se poate segmenta piaţa ta ?
Cum este piaţa potenţială împărţită din punct de vedere geografic ?
Ştii cât de mare este volumul pieţei potenţiale ?
Ai un plan de acţiune pentru atragerea clienţilor ?
Concurenţa
Ce ştii despre concurenţă ?
Câţi angajaţi au ? Ce forţă de vânzare ?
Ce cote de piaţă au ?
Ce avantaje competitive au comparativ cu tine ?
Ce strategii de preţ are concurenţa ?
Dar strategii de comunicare/reclamă ?
Piaţa
Cum apreciezi că vor evolua vânzările ?
Care este prognoza cererii ?
Politici de marketing
Ai o strategie de produs ?
Ai stabilit o politică de distribuţie ?
Ai o politică de preţ şi condiţii de plată ?
Te-ai gândit la o politică de imagine, de comunicare cu piaţa ?
Activităţile de marketing şi politicile de marketing sunt prezentate pe larg în capitolul “Despre marketing în faza de lansare a unei afaceri”.
d. Analiza costurilor de operare
Acest capitol este dedicat înţelegerii şi evidenţierii costurilor de funcţionare curentă a activităţii.
Realizarea lui demonstrează deopotrivă înţelegerea aspectelor tehnologice, economice şi manageriale ale activităţii curente. Demonstrează că înţelegem fluxul tehnologic, că ştim de ce infrastructură de utilităţi avem nevoie, câţi oameni trebuie să angajăm şi în ce structură trebuie să îi dispunem.
Este bine să avem în vedere şi să nu omitem costuri ca de exemplu:
Costuri de înfiinţare a firmei:
• Autorizaţii
• Înscrierea în Registrul Comerţului.
Costuri curente:
• Materii prime
• Materiale consumabile, materiale auxiliare,
• Costuri de personal (salarii, costuri sociale), salarii personal de conducere, prime şi bonusuri
• Costuri de training şi formare personal
• Impozite şi taxe locale
• Servicii externe
Contabilitate
Consultanţă fiscală
Consultanţă juridică
Consultanţă în management
Consultanţă IT
Consultant PR
• Costuri de spaţiu
Spaţiu de birouri
Spaţiu de producţie
Spaţiu de vânzări
Spaţiu de depozitare
• Cheltuieli de încălzire, gaz, curent, curăţenie, reparaţii, asigurare, apă/canal, gunoi
• Costuri cu echipamentele
• Reparaţii
• Întreţinere
Costuri cu mijloacele de transport
Combustibil
Revizie
Întreţinere/Reparaţii
Asigurare de răspundere civilă & asigurare toate riscurile
Impozite
Costuri legate de procesul de vânzare
Deplasări
Materiale de prezentare
Participări la târguri
Costuri administrative
Deplasare
Materiale de birou
Comunicaţii: telefon, fax, mobil, e-mail
Copiere documente
Evidenţă primară şi calculul salariilor
Abonamente (ex. reviste, legislaţie, întreţinere echipamente birou, etc.)
Literatură de specialitate
Impozite şi taxe
Investiţii necesare
De foarte multe ori planul de afaceri este necesar la începutul unei noi activităţi. Şi, de cele mai multe ori, o nouă activitate presupune o investiţie nouă. Din acest motiv, în acest capitol trebuie să fundamentăm în mod pragmatic, onest şi realist investiţia. A diminua sau a ignora aspecte conexe investiţiei (de. ex. infrastructura de utilităţi) sau de a o supradimensiona nejustificat (introducerea unor echipamente foarte scumpe, de lux) sunt greşeli frecvente care ridică imediat semne de întrebare (justificate) în mintea acţionarilor, partenerilor, finanţatorilor.
Costuri conexe investiţiei:
infrastructura
apă
gaz
curent
canalizare
drum de acces
reabilitări
amenajări
asigurarea normelor de protecţia muncii, de protecţia mediului
Alte costuri
Cheltuieli de project/investment management
Cheltuieli pentru iniţializare în scopul utilizării noilor echipamente
Cheltuieli pentru probe tehnologice
Costuri de investiţii:
clădiri
echipamente
maşini
alte bunuri de capital
Proiecţii financiare
Proiecţiile financiare nu sunt altceva decât anticipări/planificări pe viitor ale situaţiilor financiare ale afacerii. Proiecţiile financiare sunt modelări matematice viitoare ale bilanţului, contului de profit şi pierdere şi a calculului de lichidităţi (cash-flow) pe baza cărora se calculează eventual şi anumite rate de profitabilitate a afacerii.
Proiecţiile sunt indisolubil legate de punctele c, d şi e de mai sus. Aceste puncte furnizează datele de intrare în modelul matematic şi dacă aceste date sunt eronate, rezultatele modelului matematic al proiecţiilor financiare nu poate fi decât tot eronat şi deci complet inutil.
g. Anexe
Evident că nu pot fi propuse formate-cadru, limitative, pentru planul de afaceri. Însă în cazul anumitor programe de finanţare pot fi puse la dispoziţia solicitanţilor formate cadru specifice.
Ca manager - întreprinzător trebuie să-ţi alcătuieşti planul afacerii tale. Poţi introduce acele materiale care te pot ajuta să-ţi prezinţi mai bine afacerea, ca de exemplu: certificate de studii/calificări ale echipei manageriale şi ale resurselor umane, certificate de calitate, aprecieri de la clienţi, aprecieri de la bancă, detalii tehnologice sau constructive şi orice alte materiale sau documente pe care managerul - întreprinzătorul le consideră relevante în prezentarea propriei afaceri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu